Ahad, 23 Januari 2011

Jalan Jalan South Africa : Knysna

Bismillah ir-Rahman ir-Rahim,


Perjalanan ke Capetown bermula dengan penerbangan dari Johannesburg ke Port Elizabeth. Port Elizabeth adalah 260km dari Knysna dan 800km dari Capetown. Port Elizabeth merupakan point permulaan perjalanan kami merentasi The Garden Route.

 From Joburg to Port Elizabeth

Sekodeng luar tingkap airport

1 Time airplane. Sket punye bising enjin dier, keluar pun ikut bontot kapal terbang. Ini memang lain punye kapal terbang.

Garden Route merupakan antara destinasi paling popular di South Africa. Kenapa? sebab sepanjang Garden Route ni adalah dimana terletaknya pantai, sungai, celah2 gunung ganang yang paling cantek di South Africa. Aku hanya boleh cakap...pergh! tak tipu beb. Stretch Garden Route ni bermula dari Heidelberg sehingga ke Capetown.

Map diatas adalah perjalanan sepanjang Garden Route. http://www.lynx-tours.com/self_drive_tours_south_africa.htm

Pada awalnya, kami ingin memulakan perjalanan road trip dari Joburg ke Durban. Tapi mengikut info2 yang boleh dipercayai, stretch perjalanan tu tak ada la brapa nak menarik pun, minyak je banyak habis. So, dengan kepercayaan yang bersungguh, kami fly dari Joburg ke Port Elizabeth. Save separuh perjalanan. He He.
 
Lepas je turun dari flight di Port Elizabeth, kami settle isu kereta sewa yang sangat competitive. Pening2 nak angkat kereta segala style yang ada dan harga yang sangat "marvellous". Di Port Elizabeth tak lepak mana2 kami teruskan perjalanan ke Knysna. Memang plan untuk tidur di Knysna. Takut tak sempat sampai sebelum malam, kami memecut.
 
Perjalanan ke Knysna

Setinggan di tepian jalan

Pekan kecil Knysna

Apartmen di Knysna, tempat perhentian kami sebelum ke Capetown

Ada swimming pool, tak sempat nak buat aksi menarik

Satu bilik

Dua bilik, ada bilik ketiga, biasa2 saje

Setting memang cun
 
Knysna terletak di antara George (mengikut info yang dibaca, adalah antara kampung yang tercantik, semuanya cantek kan, nak jadikan modal bercerita, tapi rasanya sebab back drop memang penuh dengan gunung ganang) dan Plattenberg Bay. Lebih kurang 270km dari Port Elizabeth dan 500km ke Capetown. Knysna dikelilingi dengan pemandangan Outeniqua Mountains dan Lautan Indian. Rumah-rumah yang ada pun memang kebanyaknya dibina di atas bukit2.  Di tengah2 pekan Knysna ada sebuah lagoon, The Heads. Banyak aktiviti di The Heads ni. Kalau kaki gatal nak hiking ke abseiling ke, memang satu experience yang menarik, boleh buat masuk diari.
 
Mengikut cerita orang2 tua, asal nama Knysna ni asalnya daripada mat2 saleh Jerman yang datang merayau2 kawasan ni. Sorang mat saleh tanya sama member kamceng, "Nice...na?". Aku saspek ini kisah palsu. Tapi yang lebih mendatangkan confident pada diri ini adalah di mana dikatakan Knysna ni berasal daripada perkataan Khoi, bermaksud..."hard to reach" merujuk kepada The Heads.
 

Rumah-rumah di celahan bukit

Canggih nya, harap2 tak ada lah baboon menginap bersama


Knysna ni terkenal dengan pemandangan sekeliling, juga arts and crafts nye dan aktiviti2 mencabar. So kalau lah kiranya ada masa dan peruntukan dari segi kewangan, nak juga datang balik dan buat segala aktiviti2 yang seperti itu. Persinggahan kami di Knysna hanyalah untuk satu malam sahaja. Keesokan harinya, kami berangkat pula ke Capetown merentasi 500km stretch The Garden Route. :)

Gambar penutup; diamond mak datok punya besar yang aku jumpa di Knysna. Naseb baik tak ada yang saspek masa gambar ini diambil. Takjub2.

Besar! wow!!



Wassalaam, Jazzakallahu Khayran.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan