Sabtu, 13 November 2010

Jalan Jalan Adelaide: Glenelg

Bismillah ir-Rahman ir-Rahim,

Jeti Glenelg time sunset

Glenelg letaknya lebih kurang 9 km dari City of Adelaide. Dekat je. Biasanya kami naik tram atau bas. Kalau lagi kental, jalan kaki pun boleh sampai. Serius, demi menjimatkan 2 dolar. Masa weekend, akan ada tram zaman dahulukala, vintage beb. Tapi aku tak pernah berkesempatan pun nak try tram vintage ni. Glenelg antara tempat eksklusif untuk tourists. Tram ke Glenelg ni boleh diterjah dari Adelaide City ke Moseley Square, Glenelg. Banyak la hotel2 ,tempat2 makan dan Beachhouse, amusement park. Yang paling aku suka kat glenelg ni adalah kedai jual oyster, fish and chip dan juga, aiskrim. Adoihay...time2 stress memang sini la kami layan.

Mengikut fakta yang aku baca, Glenelg ni telah di established pada tahun 1836 dan merupakan kawasan kampung mat saleh yang terawal di South Australia. Kiranya kat sini la William Light sembang dengan konco-konco dia nak design layout Adelaide.

Pasir pantai Glenelg sangat putih. Nak guling2 hindustan memang best. Landmark yang femes di Glenelg adalah Jeti Glenelg yang dibina pada tahun 1857. Tapi yang ada ni bukanlah yang original, sebab yang asalnya da kena sapu dengan ribut pada tahun 1948. So yang ada ni kiranya da moden la, tak pakai kayu da.

Model2ku bergembira sambil menunggu tram

Model2ku girang menuju ke pantai

Jurufoto utama sedang beraksi

Aku suka betul gambar ni, comel.

Cantikkan pasir Glenelg

Semua model yang ada kecuali jurufoto2

Matahari on the way nak terbenam

Model2ku yang comel, backdrop jeti glenelg


Kak Riza dan jeti dan sunset

Batu batu di pesisiran pantai


haa....model yang sangat akur

Jeti Glenelg

Banyak kali juga aku singgah Glenelg ni semasa di Adelaide. Asal boring je, layan sunset Adelaide. Maklumlah, Adelaide tu sangatlah kecil radiusnya. Penghujung pantai glenelg ni ada batu2, gambar batu2 tu dah hilang pula, harddisk buat hal. Cantik juga pemandangannya. Maybe kalau ada terjumpa aku cuba upload disini. Akhir sekali, gambar penutup;

Arghhhhh...aku rindu donut ni!

Jazzakallahu Khayran.

5 ulasan:

  1. woot woot...dap2 donut kayu manes,lma gak tk mkn yg glenelg,sjak mu tk mkn..ceh..wat la sndri..

    BalasPadam
  2. ish resepi dier luar biasa jijet. dier x macam donut malaysia. ada ala2 antara roti dan kek, kan?

    BalasPadam
  3. mcm eskrem goreng pon ada kdg2..hehe..pstu rsa sjuk dlm mulut..pstu after taste dia gigi rsa kesat2...pstu rs nk lg,dan lg,dan lg...heaven bile wulis sale..

    BalasPadam
  4. cisss...itu eskrim lain...nak bulllllllaaaa hijauu..please!

    BalasPadam
  5. tkleh3..uwaaaaa,wendu nk brebut..tk brebut eskrem rs laen,tk best..tawarr

    BalasPadam